/  Kinetic-ADCN workshop creëert uniek concept voor campagne Nierstichting

Kinetic-ADCN workshop creëert uniek concept voor campagne Nierstichting

‘Maak de wereld van Fabian weer groot. Maak een praatje!’ Met dit motto en een live stream tussen nierpatiënt Fabian en het publiek op het Rotterdamse Stationsplein gaf de Nierstichting de aftrap voor haar collecteweek. Voorbijgangers konden een praatje maken met Fabian, die op dat moment dialyse onderging. Hiermee maakten zij de wereld van Fabian letterlijk groter. Het idee voor deze Digital Out of Home actie werd ontwikkeld tijdens een ADCN co-creatiesessie georganiseerd door Kinetic.

Kleine wereld
“Weinig mensen weten hoe het is om een nierziekte te hebben. De campagne ‘Maakt de wereld van Fabian weer groot!’ is er op gericht om deze impact aan de buitenwereld over te brengen,’’ licht Wendy van Wijk, corporate communicatie Nierstichting, toe. Hoofdpersoon in de campagne is Fabian Cornelissen (37). Na twee mislukte transplantaties zit hij 40 uur per week vast aan een enorm dialyseapparaat. Dat houdt hem in leven, maar is loodzwaar.

Maak een praatje
Digital Out of Home was het perfecte medium om de impact van een nierziekte over te brengen. “Juist op een drukke plek als het Stationsplein in Rotterdam voel je des te meer het contrast tussen de grote wereld van de mensen die daar komen en de kleine wereld van Fabian”, aldus José Evers, managing partner strategie bij XXS Amsterdam. Fabian gaf voorbijgangers een realtime inkijkje in zijn kleine wereld. Zijn wereld werd dankzij de belangstelling voor even weer groot.

Vernieuwing door co-creatie
Tijdens een creatie en innovatie workshop georganiseerd door Kinetic in samenwerking met ADCN is het idee voor de spectacular tot stand gekomen. Naast de twee genoemde partijen waren ook de klant en het reclamebureau hierbij aanwezig. “De Nierstichting, Maxus+Helder, XXS Amsterdam, Exterion Media, Kinetic en de Gemeente Rotterdam, iedereen leverde een waardevolle bijdrage met als resultaat een grotere wereld voor Fabian. Prachtig om te zien hoe je met elkaar snel tot vernieuwende creatieve communicatieoplossingen komt als het doel helder is en goed, “ aldus Jules Hooijer, strategy director bij Maxus+Helder.

Multimedia inzet tijdens collecteweek
De Digital Out of Home actie was de aftrap van de Nierstichting collecteweek campagne ‘Maak de wereld van Fabian weer groot!’, die wordt ingezet op TV, radio, online en Out of Home. Dinsdag 20 september kan iedereen vanaf 20.30 uur Fabian’s wereld weer even groter maken door een praatje met hem te maken tijdens een live video sessie op www.facebook.com/nierstichting. Ruim 70.000 vrijwilligers gaan van 18 tot en met 24 september in heel Nederland van deur tot deur tijdens de Nierstichting collecteweek.
Bekijk hier de reportage die Hart van Nederland maakte van deze unieke campagne.